K 3 Leervaardigheden in het vak biologie . De kandidaat kan strategische vaardigheden toepassen die bijdragen tot:

de ontwikkeling van het eigen leervermogen

het vermogen met biologische vaktaal en methodieken te communiceren en onderzoek te doen.

1  biologisch bronnenmateriaal begrijpend lezen en hierbij feiten en meningen onderscheiden

in:foldermateriaal–studieboeken–naslagwerken–cd-rom/internet–bijsluiters–kranten/tijdschriften

- Dit deel komt terug bij onderzoek doen, presentaties en werkstukken maken.

 

2  informatie uit biologisch bronnenmateriaal verwerven, selecteren, verwerken en

bewerken:–tabellenboek, gegevensbank, gebruiksaanwijzing–   tekeningen, schema's, diagrammen, tabellen, beeldmateriaal1

- Zie 1.

3  eigen gedachten mondeling en schriftelijk formuleren over biologische onderwerpen:

–vaktaal functioneel gebruiken–   relaties leggen tussen vakinhoudelijke begrippen en contexten waarin deze begrippen functioneel zijn

- Zie 1.

4  basisrekenvaardigheden binnen biologie toepassen:

–schatten en afronden–efficiënt rekenen–rekenregels gebruiken:-verhoudingstabellen- decimale getallen- verhoudingstabellen

-eenvoudige breuken en percentages

- Dit komt terug in het verwerken van resultaten van practica.

 

5  rekenen met grootheden en eenheden:

–   eenheid bij gemeten of berekende grootheid aangeven

Zie 4.

 

6  veilig, zinvol en doelmatig gebruikmaken van stoffen, materialen, organismen, (meet)instrumenten, apparaten en software, zonder schade te berokkenen aan organismen en milieu

 

7  biologische begripskennis opbouwen, uitgaande van aanwezige denkbeelden:

–   onjuiste denkbeelden bijstellen of vervangen

–   verbanden leggen tussen begrippen

–   leren door te doen

–   leren door te ontdekken

– verschillende organisatieniveaus:-cel- weefsel - orgaan-orgaanstelsel-organisme-ecosysteem

– multicausale verbanden herkennen

–   een eenvoudige product- en procesevaluatie maken en hieruit conclusies trekken

- Dit komt terug in het deel onderzoek doen.

 

8

specifieke hulpmiddelen gebruiken zoals loep, microscoop, indicatoren (jodium en kalkwater) en determineertabel en determineerkaart

- Dit komt terug in het del practica.

9

eenvoudige opdrachten en eenvoudig onderzoek waarin de actieve en praktische zelfwerkzaamheid op de voorgrond staat, voorbereiden, uitvoeren en de resultaten vastleggen en evalueren:

–   bij een biologisch schoolpracticum en/of veldpracticum

–   een biologische probleemstelling herkennen en specificeren

–   een biologisch probleem herleiden tot een onderzoeksvraag

– verwachtingen formuleren

–   relevante waarnemingen verrichten en gegevens verzamelen

–   conclusies trekken op grond van verzamelde gegevens

–   oplossing, onderzoek en conclusies evalueren

 

Dit deel komt terug in onderzoek doen.

 

10

gegevens verwerken in een verslaggeving naar aanleiding van een bezoek aan een  instelling waar levensprocessen een belangrijke rol spelen

Zie 9

11

een studie van een zelf gekozen biologisch onderwerp uitvoeren en in een verslaggeving verwerken

 

Zie 9

12

ICT-hulpmiddelen en gangbare software gebruiken om te schrijven, te rekenen, informatie te verzamelen, te bewerken en te presenteren en toetsen te maken

 

Zie 9